قائم مقام نخست وزیر فدراسیون روسیه روزدوشنبه دربلگراد گفت : روسیه جزئیات فنی درخواست صربستان برای تامین سامانه دفاع موشکی اس 300 را مورد بررسی قرارمی دهد.

به گزارش مشرق، دیمیتری روگوزین پس ازدیدار وگفت و گو با آلکساندر ووچیچ نخست وزیر صربستان دریک کنفرانس خبری گفت که اگرصربستان درسال 1999میلادی مجهز به سامانه دفاع موشکی اس 300 بود تاسیسات زیربنایی بلگراد ودیگر شهرهای این کشور ویران نمی شد.

هواپیماهای ناتو درسال 1999میلادی صربستان را درزمان یوگسلاوی سابق 79 روز بمباران کردند.

روگوزین که رئیس کمیته مشترک تجاری روسیه وصربستان نیزاست دراین کنفرانس خبری افزود که روسیه مستقیما ازمتحد خود دربالکان حمایت کرده و دراولین فرصت درخواست صربستان برای تامین سامانه دفاعی موشک اس 300 را مورد بررسی قرار می دهد.

روگوزین با اشاره به اینکه روسیه درمساله امنیتی صربستان دخالت نمی کند، گفت: صربستان حق دارد که سلاح های غیر تهاجمی کارآمد را خود تامین کند.

قائم مقام نخست وزیر فدراسیون روسیه درپاسخ سوال خبرنگاران مبنی براینکه آیا صربستان که درمسیر اروپایی قرار دارد ممکن است بخاطر همکاری با روسیه دچار مشکل شود، پاسخ داد که کشورهای اتحادیه اروپا تحریم را درجاهایی که منافع دارند لغو می کنند ودرکشورهایی که اصلا منافع ندارند، تحریم اعمال می کنند.

وی بااشاره به اینکه همکاری صربستان با روسیه ویا انتخاب راه اروپایی خطری برای صربستان محسوب نمی شود، تاکید کرد که شرکت جستن درپیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امنیت بیشتری را برای هیچ کشوری تامین نمی کند.

آلکساندر ووچیچ نخست وزیر صربستان نیز درنشست خبری مشترک با روگوزین گفت که صربستان برای تقویت توانایی های نظامی خود تلاش دارد وبرای تامین موشک های نورا و لازار 2 و 3 از بودجه مصرف نمی کند بلکه کارخانه های سلاح سازی درصربستان خود این موشک ها را تولید می کنند.
وی همچنین اشاره کرد که صربستان بطور قطع قربانی ویا هدف آسان برای تجاوز کشوری نخواهد بود.

نخست وزیر صربستان با اشاره به اینکه کشورهای منطقه به لحاظ مسلح شدن براساس توافق نامه دیتون ویا دیگر موافق نامه متعهد هستند، گفت که برخی ازکشورها به این توافق نامه ها احترام نمی گذارند.

وی به تصمیم کرواسی برای تامین موشک های بالستیکی با برد 300 و350 کیلومتری که می توانند هرنقطه ای را در مرکز صربستان مورد اصابت قرار بدهند، گفت که تمامی کشورهای اطراف عضو ناتو هستند وفقط صربستان است که به لحاظ نظامی موضع بی طرفانه دارد.

وی اضافه کرد که صربستان دلیلی برای تامین سلاح های تهاجمی نمی بیند.
نخست وزیر صربستان همچنین با تاکید برضرورت صلح وثبات دراین منطقه ازاروپا ازآمریکا خواست که سلاح های تهاجمی برای کرواسی تامین نکند.

روگوزین دراین دیداربه نخست وزیر صربستان ماکت سامانه دفاعی موشک اس 300 هدیه کرد.
نخست وزیر صربستان دراکتبر سال 2015 که به برای دیدار با مقامات فدراسیون روسیه به مسکو سفر کرده بود درباره سلاح های جدید برای تامین حفاظت ازمرزهای کشور گفت و گو و تبادل نظر کرده بود.

دراین دیدارهای قرارشد که بخشی ازسلاح ها درصربستان با همکاری روسیه تولید شود.
ووچیچ پیشتر پس ازبازگشت ازسفر خود به روسیه با اشاره به اینکه صربستان برای حفاظت خود می بایستی سلاح های مورد نیاز را خریداری کند، گفته بود که دراطراف صربستان کشورهایی قرار دارند که عضو ناتو هستند.

صنعت نظامی صربستان ازاستانداردهای ناتو وروسیه استفاده می کند.بنا به نظرات تحلیلگران نظامی صربستان؛ قرارداد نظامی این کشور با روسیه از جمله در مورد مجهز کردن ونگهداری سامانه های موشکی صربستان از نوع «نورا» است.

به گفته تحلیلگران صربستانی، درتماس های انجام شده بین مقامات صربستانی وروسی توافق شده که کارخانه نظامی «کاماز روسی» درچارچوب همکاری های نظامی سامانه های موشکی صربستان را به تجهیزات روسی مجهز کند.

صربستان دررابطه با سازمان های نظامی درجهان وداشتن روابط با کشورها سیاست بی طرفانه ای را درپیش گرفته وبراساس این سیاست افزون براینکه درطرح «مشارکت برای صلح» در چارچوب ناتو عضو است با روسیه روابط بسیار نزدیک و برای پیوستن به اتحادیه اروپا نیز تلاش دارد.

مقامات صربستان اخیرا از خرید 4 بالگرد نظامی که قابلیت استفاده برای نجات افراد در مواقع اضطراری دارند، خبر داده که دو فروند از این بالگردها از روسیه و دو فروند دیگر از اتحادیه اروپا اعلام شده است.

از جمله اهداف صربستان برای امضای قرارداد نظامی و همچنین ارتقای همکاری های همه جانبه با فدراسیون روسیه برخورداری ازحمایت مسکو درمقابل قدرت های اروپایی وهمچنین حمایت راسخ روسیه ازحاکمیت وتمامیت ارضی صربستان در مجامع بین المللی است.

فدراسیون روسیه ازجمله کشورهای بزرگ درجهان است که کوزوو را به عنوان کشوری مستقل قبول نکرده وبا عضویت آن درسازمان های بین المللی ازجمله یونسکو قویا مخالف است.

صربستان وروسیه به طور سنتی روابط نزدیک دارند ودارای سیاست مشترک برای برقراری صلح و ثبات درمنطقه بالکان هستند وموضع مسکو دراین راستا حل وفصل مساله کوزوو از طریق مذاکرات وموضع صربستان حمایت نکردن ازسیاست تحریم برعلیه روسیه است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس